Home » dotacja » Ciąg dalszy wieści z Cambridge

Ciąg dalszy wieści z Cambridge

Dzisiaj, po tygodniu zajęć, napiszę kilka słów o samym kursie “Creativity in the Classroom”. Prowadzi go Chaz Pugliese, Amerykanin, mieszkający obecnie w Paryżu – autor książek (kupiłam jedną – nie mogłam się powstrzymać), trener nauczycieli, ale także wciąż aktywny nauczyciel młodzieży. Na samym początku kursu Chaz powiedział, że będziemy zajmować się przede wszystkim tym, na co mamy bezpośredni wpływ, a więc WŁASNĄ kreatywnością jako nauczycieli. To ona prowadzi do kreatywności uczniów oraz do wzrostu ich motywacji. Kreatywność przeciwstawił nudzie (po obu stronach), dodał jednak, że nie chodzi o wymyślanie jakichś wyszukanych ćwiczeń – wartością powinna być prostota. Kreatywność nie jest jakimś dodatkiem do lekcji, jest podstawą. Nie jest żadnym “ozdobnikiem”, który ma dawać uczniom wyłącznie trochę zabawy. Przy każdym ćwiczeniu musimy wiedzieć, dlaczego to robimy, co konkretnie chcemy osiągnąć. Chaz nieustannie zwraca uwagę na to, że aby czegokolwiek nauczyć, musimy najpierw stworzyć ku temu atmosferę, a więc także zainwestować czas i energię w budowanie grupy. Jego filozofię nauczania określa akronim GPS. G jak “group process” (proces grupowy), P jak “priming” (przygotowanie grupy do przyswajania materiału, “przestawienie” na to, co dzieje się tu i teraz, zwiększenie koncentracji), S jak “surprise/stimulation” (niespodzianka, stymulacja). Chaz podkreśla, że nie proponuje nam żadnej nowej metodologii, a jedynie strategie oparte na aktualnej wiedzy psychologicznej. Ta sama wiedza nie pozostawia wątpliwości, że rutyna prowadzi do wypalenia. Dlatego nieustannie powtarza, że kreatywność jest jedyną drogą, aby go uniknąć. Bo skoro wzrasta motywacja uczniów, wzrasta też motywacja nauczyciela. (Emilia Kędziorek)

2016 Copyright Statmedi