Kurs informatyczny na Malcie

Na pierwszych zajęciach omówiony został  kreator stron internetowych WIX. Jest to nowoczesny i bardzo przyjazny kreator o dość dużych możliwościach, a jego popularność stale rośnie.  WIX jest bardzo dobrym wyborem dla osób, które chcą utworzyć swoją pierwszą stronę. Wystarczy wybrać jeden z wielu dostępnych szablonów, a następnie dodawać kolejne elementy strony.

Drugie zajęcia poświęcone były tworzeniu blogów za pomocą narzędzi umieszczonych na stronie http://blogger.com. Obecnie jest to najpopularniejsze miejsce pozwalające na bezpłatne prowadzenie bloga. Po wybraniu gotowego szablonu można łatwo dostosować go do własnych potrzeb, na przykład dodać menu, wstawić podstrony, filmy czy zdjęcia. Na koniec  zajęć trzeba było umieścić bloga na stronie wykonanej za pomocą kreatora WIX.

W trzecim dniu zajęć projektowaliśmy interaktywne aplikacje edukacyjne, korzystając z portalu LearningApps. Najpierw zaprojektowałem aplikację typu „Pasujące pary”, polegającą na łączeniu napisów z odpowiadającymi im obrazami. Następnie zdecydowałem się na projekt aplikacji typu „Zadanie z lukami”, w której uczniowie będą musieli uzupełnić brakujące słowa. Dla ułatwienia utworzyłem listę brakujących słów, aby uczniowie mogli wybierać odpowiednie słowa z listy.

Do nagrywania sekwencji wideo wprost z ekranu monitora używaliśmy programu FlashBack Express. Program ten umożliwia stworzenie multimedialnego wideoporadnika i udostępnienie nagranego filmu w sieci, np. w serwisie YouTube. Z kolei za pomocą bezpłatnej platformy Adobe Spark tworzyliśmy prezentacje wideo. Program jest bardzo łatwy w użyciu. Dla każdego slajdu można wybrać odpowiedni układ graficzny, dodać zdjęcia z biblioteki Adobe oraz nagrać własny komentarz. Na koniec poznaliśmy i przetestowaliśmy darmowe aplikacje webowe z portalu 123apps.com, które są łatwe w użytkowaniu i działają w przeglądarce.  Najciekawsze z nich to PDF Tools, Przycinacz Wideo oraz konwertery audio i wideo.

Zajęcia w piątek rozpoczęły się od wykładu o awatarach, czyli grafikach występujących często na forach dyskusyjnych, w grach komputerowych, a także w kreatywnych CV.  Następnie przeszliśmy do części praktycznej, polegającej na stworzeniu własnego awatara.  Na koniec poznaliśmy trzy bardzo proste w użyciu aplikacje internetowe do tworzenia komiksów.

W pierwszym tygodniu pobytu na Malcie uczestniczyłem w kilku wycieczkach. We wtorek pojechaliśmy do Valetty, która jest najmniejszą i najbardziej słoneczną stolicą w Europie. W piątek zwiedziliśmy pierwszą stolicę Malty, średniowieczną Mdinę. W sobotę odbyła się całodniowa wycieczka do Gozo – jest to niewielka wyspa, licząca zaledwie 67 km2. Na wyspie uprawia się głównie pomidory. Mieszkańcy Gozo jedzą je suszone z dodatkiem oliwy. Ponadto są tu plantacje kaktusów, z których wytwarzane są dżemy.

Poniedziałkowe zajęcia w drugim tygodniu poświęcone były WebQuestom i gruntownemu przedstawieniu ich struktury. Następnie przystąpiliśmy do projektowania własnego WebQuesta.

Kolejny dzień rozpoczął się od obszernego wykładu dotyczącego Wikipedii. W części praktycznej trzeba było stworzyć własny artykuł zawierający różne elementy, takie jak tekst, tabele, zdjęcia i odnośniki. Następnie przeszliśmy do kolejnego zagadnienia – projektowanie krzyżówek. Okazało się, że zrobienie krzyżówki jest bardzo łatwe, jeśli użyje się do tego odpowiedniej aplikacji.

Środa zaczęła się od praktycznego pokazu o zastosowaniu IWB. Interaktywna tablica pozwala między innymi na zapisywanie treści na dysku, ukrywanie odpowiedzi, tworzenie interesujących prezentacji, prowadzenie konferencji wideo. Następnie przeszliśmy do tematyki związanej z tworzeniem quizów online.

Zajęcia we czwartek zaczęły się od prezentacji webowej aplikacji Canva, umożliwiającej tworzenie grafiki informacyjnej – plakatów, ogłoszeń, prezentacji i wielu innych. Canva pozwala na korzystanie z szeregu różnego rodzaju szablonów,posiada olbrzymi zbiór okolicznościowych grafik oraz wygodny edytor.

Ostatnie zajęcia rozpoczął wykład  pana Richarda Ovena pod tytułem: „Differences between storytelling and story reading”. Następnie przystąpiliśmy do tworzenia własnych wizualnych opowieści z wykorzystaniem ogromnej bazy ilustracji, udostępnionej na portalu Storybird. Następnie poznaliśmy Twine – narzędzie Open Source przeznaczone do wykonywania interaktywnych opowiadań. Praca w programie polega na wpisywaniu pytań i uzależnianiu kolejnych pytań od udzielonej odpowiedzi. Na koniec prezentowaliśmy i omawialiśmy opracowane przez nas projekty. To był chyba najtrudniejszy dla mnie dzień w całym szkoleniu, ponieważ oprócz pracy nad projektem musiałem dokonać odprawy w Lufthansie (dwie godziny walki z portalem, który miał jakieś problemy techniczne), wydrukować kartę pokładową, odebrać depozyt i wykonać masę innych czynności związanych z powrotem do domu. Niestety dzień powrotu okazał się jeszcze trudniejszy, zaczęło się od półgodzinnego spóźnienia busa, który przybył po mnie o 6:10 zamiast o 5:40, a później było coraz gorzej – miałem trudności z dokonaniem odprawy na lotnisku w Monachium – z jednego punktu serwisu skierowali mnie do drugiego, gdzie stało kilkaset osób w kolejce, potem przed odlotem zmienili numer bramy i wreszcie okazało się, że z przyczyn technicznych lot będzie opóźniony. (Mirosław Maciejczyk)