Zamoyszczacy w Paryżu

Zachęcamy do zapoznania się z podsumowaniem projektu „Polska emigracja we Francji – historia i współczesność” realizowanego pod patronatem Ministra Spraw Zagranicznych we współpracy z Instytutem Literatury. Brali w nim udział uczniowie naszej szkoły pod opieka p. Urszuli Garbacz.

Poniżej wywiad z jedną z uczestniczek, Dominiką:

Jaką wiedzę uzyskałaś dzięki uczestnictwu w Projekcie?

Poznałam dorobek historyczny wielu wspaniałych postaci z historii Polski. Zaznajomiłam się z biografią Henryka Walezego, Jana Zamoyskiego, Sobiepana, Tomasza Zamoyskiego, Ludwiki Marii Gonzagi, Władysława IV oraz Jana II Kazimierza. Miałam okazję przyjrzeć się bliżej życiu na paryskich salonach, historii najbardziej prestiżowych paryskich uczelni, a także XVII-wiecznej modzie.

Podczas wycieczki dowiedziałam się wielu rzeczy dotyczących związków polsko-francuskich, głównie za sprawą innych uczniów, którzy opowiadali nam w różnych miejscach kultury o swoich patronach. Bardzo podobały mi się wiadomości, które przedstawiała Pani ucząca historii w LO im. Z. Herberta, ponieważ opowiadała nam bardzo interesujące historie i zawierała w nich ciekawostki. Przed wyjazdem nie miałam pojęcia, ilu naszych rodaków zostało pochowanych na paryskich cmentarzach. Rozmowa z Panią z LO Herberta uświadomiła mi, jak ważną postacią na kartach historii był Jan Zamoyski.

Czego nauczyłaś się o Polakach we Francji dzięki wyjazdowi do Paryża i poznaniu tematów realizowanych przez kolegów z innych szkół?

Przed wyjazdem nie wiedziałam niczego o paryskich cmentarzach, ale koleżanki z LO im. Hoffmanowej i LO im. Herberta pokazały nam groby najznakomitszych Polaków m.in. Fryderyka Chopina, czy Klementyny Hoffmanowej. Mieliśmy okazję poznać przyczyny emigracji najwybitniejszych jednostek, historii z ich życia poza granicami ojczyzny, a także perypetie miłosne i rolę emigracji w ich życiu.

Które spotkania w Paryżu były dla Ciebie kształcące i dlaczego?

Najbardziej kształcące było dla mnie spotkanie w Bibliotece Polskiej i Ambasadzie RP. Oba miejsca były magiczne, każde na swój sposób. W Bibliotece trafiliśmy na dwie przemiłe panie, które z pasją w głosie opowiadały nam o tamtejszych zbiorach literackich. Pokazały nam również sale dedykowane Fryderykowi Chopinowi i Adamowi Mickiewiczowi. Mieliśmy okazję zobaczyć chopinowski fotel oraz odlew jego dłoni. Natomiast w odrębnej sali stało biurko, przy którym powstał „Pan Tadeusz”. Informacje, które zdobyliśmy w Bibliotece Polskiej pozwoliły mi połączyć fakty znane mi z lekcji historii w szkole. Polska Biblioteka pokazała mi, że historia, której dowody możemy zobaczyć potrafi zaskoczyć
i zaciekawić każdego.

W jaki sposób poszerzyła się Twoja wiedza o kulturze francuskiej?

Dzięki wycieczce mogłam zobaczyć jak toczy się życie w innym państwie, poznać zwyczaje Francuzów (np. ignorowanie sygnalizacji dla pieszych), spróbować lokalnej kuchni, a także obserwować paryską modę na ulicach stolicy.

Przedstaw Twoje wrażenia z pobytu w Paryżu i realizacji Projektu.

Wyjazd do Paryża pozwolił nam zapomnieć na chwilę o szkolnej rzeczywistości i oderwać się od natłoku kartkówek i sprawdzianów. Paryż był miastem, o którym zawsze marzyłam: spacerowanie wzdłuż Sekwany i patrzenie na Wieżę Eiffel’a było dla mnie magicznym przeżyciem, więc śmiało mogę powiedzieć, że ta wycieczka była spełnieniem mojego podróżniczego marzenia. Ciekawym doświadczeniem było poznanie nauczycieli z innej strony, nie tylko zza biurka, ale także uczniów z innych szkół i klas. Do tego piękna pogoda, która nam się przytrafiła, wspaniałe miasto, ciekawi i chętni do rozmowy ludzie. Te wszystkie czynniki sprawiały, że atmosfera na wycieczce była świetna. Najgorzej wspominam wejście do samolotu do Polski, ale nie dlatego, że boję się latać, tylko dlatego, że żal mi było wracać. Wszystkie miejsca, które odwiedziliśmy bardzo mi się podobały, a w szczególności Luwr i Muzeum d’Orsey z niesamowitą wystawą Vincenta van Gogha. Bardzo się cieszę, że miałam okazję pojechać na taką wycieczkę.

 

 

Tags